19 July 2012

Plane spotting

plane spotter
n.
 (Non-sporting Hobbies / Other Non-sporting Hobbies) a person who observes, photographs, and catalogues aircraft as a hobby.


Aeroportul Schwechat, Viena. Schwechat ca rafinăria. Ai ratat aterizarea/decolarea, ai nişte rezervoare în care să te opreşti. Mă rog, nu despre asta este vorba. Terminalul vechi (că tocmai s-a deschis cel nou dar numai companiile serioase zboară de acolo) e un loc bun de observat avioanele la decolare pentru că una din piste e aşezată foarte aproape şi punctul de desprindere de pe pistă e chiar în faţa ferestrelor.


Două săptămâni la rând am urmărit neputincios decolări în lumină de apus - neputincios pentru că nu aveam tele-ul la mine. Când l-am luat în sfârşit...s-a schimbat vântul şi pista a fost redesemnată de aterizări (desigur, doar până am intrat în avion, când nu mai puteam face poze). Astfel, în loc de momente grandioase, pline de dinamism, cu avioane desprinzându-se de pe pistă, cu dâre de aer cald de la motoare, avioane înclinându-se periculos pentru viraj...în loc de toate astea am niste imagini tristissime cu avioane târându-se pe pistă...

Şi cum stăteam eu la pândă cu aparatul în mână ignorând troglodiţii care se uitau ca la urs, apare lângă mine încă cineva. Se uită la mine complice, bagă mâna în geantă şi scoate un Nikon cu 18-200 şi mă întreabă "Tu pe ce forum le pui?" Am dat peste unul din membrii Romanian Spotters. Am stat de vorbă un pic în timp ce vânam amândoi avioane, nemulţumiţi fiind de schimbarea de vânt. Am aflat printre altele că prinsese un 747 la aterizare un pic mai înainte (aparent parcarea cu 8 niveluri de lângă e un loc excelent de plane spotting). La noi la Otopeni plane spotting-ul nu prea se poate face prea bine. Există nişte locuri în care poţi să stai, însă pentru unele e nevoie de permis, permis care se eliberează de către aeroport (am dat de curiozitate un mail pe adresa dedicată să cer informaţii - acum vreo 2 luni. Linişte şi pace).

Acum ceva timp povesteam despre hobby-uri (apropo, articolul are mare căutare, foarte multă lume vrea să afle ce e un hobby) şi spuneam că mă bucur să aud de astfel de hobby-uri care denotă până la urmă un anumit nivel de trai. Desigur, pot să nu gust neapărat hobby-ul altuia - I mean I like planes, dar nu aş face asta în fiecare week-end. Sigur, ceva avion în apus sau o aterizare cu fum aş poza dar să stau să colecţionez imagini cu avioane doar pentru că au diverse indicative... 

Să zicem aşa, eu nu văd cu ochi buni excesele şi nu cred că orizonturi din acestea înguste fac bine. Se aplică pentru multe domenii, aveţi probabil şi voi câte o cunoştiinţă de genul acesta. Mă rog, nu e locul şi timpul pentru discuţia asta...

Vedeţi mai jos imaginile-mi triste. Ca să vedeţi ce înseamnă plane spotting adevărat, la fiecare avion o să dau şi link către imagini corecte (cu acelaşi avion).

Un Embraer al lui Fly Niki. Or fi ştiind ceva brazilienii ăştia?

Un Boeing 737 al Air Europa. This brings back memories. Mai ales faptul că are mica sirenă pe el. Ah, zborurile matinale de la Valencia la Paris pline de balauri care merg la Disneyland...ah, urletele, ah, ţipetele...
 

O libelulă a Air Berlin-ului.


Un Airbus tot al lui Air Berlin. Nu are indicativul la vedere aşa că nu pot să dau link către imagini mai bune cu el.

Încă o libelulă, de data asta Austrian Arrows.

Nu mai am indicativul la acest avion, dar are pisici pe el. Sper să compenseze.
 

O dubioşenie de avion, un De Havilland Twin Otter. Vidra Dublă. Ha ha.

O prezenţă mai specială, un Austrian Airlines în vintage livery. Se pare că e un obicei răspândit ca o linie aeriană să aibă un avion vopsit aşa retro. Până şi Tarom are, un 737-78J pe numele lui, Craiova - YR-BGG. Chiar îmi place cum arată.

Pentru sfârşit, o prezenţă specială pe Aeroportul Henri Coandă. Imensitatea de Antonov An-124-100, al treilea avion de transport ca mărime din lume. Cât de mare e? În imagine, sub unul dintre motoare sunt nişte oameni, aşa că să vă faceţi o idee. Puteţi citi pe wiki ce ştie să facă. Din păcate nu i-am văzut indicativul aşa că nu pot să vă dau decât link către imagini generice cu Antonov An-124-100.

Şi pentru adevăratul sfârşit, pentru că spre deosebire de benzinărie, omul care vine să-ţi pună kerosen nu-ţi şterge şi parbrizul, săracii piloţi trebuie să o facă ei singuri.

No comments:

Related Posts with Thumbnails