01 November 2008

Heldhaftig, Vastberaden, Barmhartig

Iată şi ultima bucată de Amsterdam –restul zilei de luni petrecută prin oraş, după plimbarea din Zandvoort. După ce am trecut pe la hostel am luat-o la picior către Rijksmuseum fără a avea nici cea mai mică intenţie de a-l vizita. Vreme tipică pentru Ţările de Jos, ploaie slabă şi intermitentă, cât să fie enervant.

În faţa Rijksmuseum am găsit (în sfârşit) literele „I amsterdam” care pare-se ar fi un fel de simbol „must-see” al oraşului.

Este o provocare să încerci să prinzi un cadru numai cu literele, fără turişti.


O altă atracţie pe la Amsterdam sunt diamantele şi noi am făcut şi o vizită pe la o fabrică, dacă se poate spune aşa. N-au arătat procesul de fabricaţie şi am pus mâna, temporar ce-i drept, pe câteva mostre de dimensiunea unui bob de linte care costau mai mult decât o maşina medie.

În restul zilei am baleiat centrul vechi al oraşului pentru a acoperi zonele pe care nu le văzusem încă.

Nieuwmarkt


Canalul Spiegel (dacă îmi aduc bine aminte), unul dintre cele mai liniştite.


Alt canal, mult mai mare.

Pod fix...

...şi pod mobil.

Spre seară ne-am retras în Dam square, trecând pe Rokin.

Casele de pe margine sunt de pe la 1600.

După ce am băut nişte bere cu cidru ne-am întâlnit cu „our dutch liaison”, care ne-a dus în alt bar şi am băut ce speram să beau încă de la Bruxelles, şi anume o bere bună. La Trappe Quadrupel este numele licorii.

Am încheiat şederea în Amsterdam cu o plimbare nocturnă pe malul opus al golfului (am trecut cu feribotul pe la 1 noaptea, feribot care este gratis şi circulă din 15 în 15 minute). Pe partea celalată, rezidenţială, totul este decedat, mort, îngropat. Cei câţiva pasageri ai feribotului se topesc imediat printre blocuri şi case şi rămâi singur. Nu ai bănui că pe malul celălalt este unul dintre oraşele cele mai libertine din lume.

Concluzia e că Amsterdam-ul ştie să se vândă, ca şi alte capitale de altfel. Toate simbolurile oraşului pot fi cumpărate într-o formă sau alta de suvenir, pornind de la frunza de cannabis şi ajungând la motto-ul conferit de regina Wilhelmina: Heldhaftig, Vastberaden, Barmhartig ("Valiant, Determined, Compassionate"). Cu toate astea nu am simţit atât de pregnant caracterul comercial şi m-am simţit foarte bine.

Dacă aveţi drum prin nord vestul Europei, nu rataţi o escală pe la Amsterdam.

Va urma, oarecum. Indiciu: Cel mai nou magnet de pe frigider a fost plătit cu aur.

No comments:

Related Posts with Thumbnails