14 January 2009

Road trippin’: Soveja

Altă zi, altă excursie. De data asta Galaţi-Soveja şi retur fără înflorituri.

Soveja îmi este cunoscută, am mai fost acolo de vreo 3 sau 4 ori când eram mic. Ca să ajungi acolo trebuie să treci prin Panciu după ce ieşi din E85 la Tişiţa. Drumul e refacut de curând şi nu e circulat aşa că e plăcut. Circulaţia redusă se datorează şi faptului că Soveja este temporar (sper) capăt de drum. Segmentul de drum Soveja - Lepşa este închis din cauza inundaţiilor de anul trecut care au rupt un pod. Din ce am înţeles se poate trece prin vad cu o maşină mai sănătoasă. Oricum drumul este prost, plin de gropi. Tot din domeniul rutier, traseul acesta va fi în curând o alternativă excelentă de trecere în Transilvania, alternativă la vechiul Oituz. Drumul există însă segmentul Lepşa-Ojdula este o experienţă off-road deocamdată. Am auzit că există planuri de a schimba această stare de fapt.

Revenind la Soveja, este vorba de mai multe sate unite (celalalte fiind Dragoslăveni şi Rucăreni). Soveja are şi o zonă unde a fost amenajată o staţiune turistică în anii comunismului. Folclorul urban zice că la Soveja ar fi aerul cel mai bogat în ozon din întreaga Europă. Sau ar fi pe locul doi. Mă rog, la fel de moderat de interesant ca şi faptul că aici ar fi fost culeasă „Mioriţa” de către Alecu Russo.

Staţiunea a început ca un grup de vile izolate ca mai apoi să se adauge şi un hotel de dimensiuni mai mari – Zboina – după numele unui vârf din zonă.

Staţiunea e pustie în majoritateea timpului ceea ce îi dă un aer uşor sinistru. Impresia asta o am de când am fost prima oară însă acum nu mi s-a infirmat. De exemplu, în partea cea mai îndepărtată a staţiunii sunt două mini hoteluri abandonate complet...

...cu unele geamuri sparte şi cu zvastici şi pentagrame desenate pe geamurile întregi. La chestia asta se adaugă mausoleul aflat la intrarea în staţiune...

...unde „odihnesc” câteva sute bune de soldaţi din Primul Război Mondial – rezultatul bătăliei de la Mărăşti. Alt semn al acestei bătălii este cimitirul soldaţilor germani aflat un pic mai departe.

Ziceam mai înainte de vile izolate. Când eram mic acestea mi se păreau cele mai lugubre pentru că noaptea nu erau luminate sau, mai rău, era câte o lumină slabă ca de lumânare la un singur geam.

Unele dintre ele par a fi renovate cât de cât...

...şi unele arată chiar simpatic.

Dovadă a faptului că aceasta a fost o staţiune cât de cât organizată este prezenţa unei vechi cantine...

...şi a unui centru de recreere probabil, rebranduit mai recent „Club”.

Ca bonus, am intrat cu maşina pe drumul închis spre Lepşa. Din cauză că e închis e totodată necuraţat de zăpadă şi e foarte distractiv. Zăpada mai amortizează şi gropile uneori imense.

Cam atât de la Soveja. Nu e nimic impresionant de văzut, e doar foarte linişte. Va urma – altă excursie cu băgat maşina prin locuri şi mai neumblate.

3 comments:

Pigl3t said...

Pe la ojdula io am fost de cateva ori .. mai ales inainte sa repare oituzul. Daca nu a plouat recent e kiar practicabil drumu ... ai mei au fost in decembrie pe acolo si au ajuns si acasa cu masina intreaga. (logan ofc). E destul de fain pe acolo, mie mi`a placut de fiecare data cand am fost. As compara drumul cu cel spre cabana muntele roshu, dar parca i`as da o nota mai buna :)) poate si din cauza ca nu am fost eu sofer pe acolo. Cre k e zona fainutza pentru pozat.

Andrei C said...

De zona stiu ca e faina. Am relatat doar ce am auzit despre drum desi stiu ca uneori se exagereaza.

Din pacate ca sa ajungi la Lepsa din Soveja trebuie sa te intorci pana la Foscani asa ca ramane pe alta data sa verific drumul.

yanny said...

In soveja nu mai e absolut nimic , totul e parasit , zboina e in paragina si abandonat ... dar...din soveja am mers la lepsa...pe acel drum inchis , de unde se fura lemn :) e un drum super pt. orice 4X4 ,dar am sjuns si eu cu un cielo chyar daca era plin de gropi ....spre cratere iar pe jos era polei ...zapada....etc :)

Related Posts with Thumbnails