Rămăsesem la ieşire din Davos spre prima trecătoare a zilei, Fluela. Ca orice trecătoare de pe la ei (şi pe la bulgari aş putea adăuga) la intrare are un indicator cu starea ei: deschisă sau închisă. Fiind miezul verii, evident că era deschisă. Booon.
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEhYIEHtGbSZtS1EW4GAaScnBwcyG_9IZ22AiL0S9KdodeEmUznXzlin0WNL8q0a6VVjUILCrWIRY5FztJPjeY94TlSGU8Fu7RrcopSQr0VUxl_22sSpwAoTAf-suwyY2ysNTB5qgQ/s400/Fluelapass-open-for-business.jpg)
Un pic de informaţii pe margine: Trecătoarea Fluela (u are umlaut pe el dar din raţiuni de lene nu-l reproduc) cu toţi cei 2383 de metri ai săi e oarecum mai domoală decât Transfăgăraşanul sau Transalpina noastră şi nu e atât de expus avalanşelor. Dovadă stă faptul că până la deschiderea tunelului Vereina în 1999, trecătoarea era deschisă tot timpul anului cu ceva efort. De atunci efortul de a o ţine deschisă a fost considerat nenecesar şi se poate circula pe ea din mai până în noiembrie - oficial. De fapt administratorul drumului face eforturi de a o ţine deschisă cât mai mult, perioada cea mai problematică fiind în primăvară când pericolul de avalanşă este mare. Atunci se circulă numai noaptea pentru că temperatura e scăzută şi riscul de avalanşă e mai mic. Trecătoarea a fost construită pe la 1860 şi începând de atunci a fost traversată de poştalioane cu 6 cai – şi azi mai sunt în funcţiune dar numai pentru amuzamentul turiştilor. Sus în trecătoare se află un fel de mic hotel/refugiu, parcări şi un mic lac, cam ca la Bâlea fără bâlciul aferent.
Acum să revenim la traseu. Drumul urcă susţinut (pe alocuri 10%) prin pădure de conifere...
...care cedează repede locul golului alpin.
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEjcbdmPFvr1H_wBSSda8k5sB4jYBASPUVNEmnR0H-BlU7YrKZmUpjRgifej9wFgPAAvdjxSPMnrS4z-wlibdJrYpDhAv5vbUIBJ3xtjfvy-bbwc18eLIj3aIsq0hqHKqhFTLmRx2g/s400/Fluelapass-tractor.jpg)
În sfârşit am ajuns unde voiam să ajungem. Aşa mai stăm de vorbă.
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEjXBsmhNo25a2gTcbQ6eeEJjrUZqzYs_Fh9jELq6C4oYl_lpFqAzQogpDtkwCkeAqd2S0eAYk11edYn8obHRWvfpSqwFrbw8wz_6gJIZxzeMA-YBi7mpdf8Zqaf7ag-kd_DH6HvYg/s400/Fluelapass-more-like-it.jpg)
Peisajul e cum m-am aşteptat să fie, adică superb.
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEiuUWFDsEYmfQh-IwicUQMOvohEzwFyWUJkBLOKkCzObaskLlXNI6xMimXI8HycV8Tt_Qe362ns6W_QPcW6UdiUCPXV7gySHrjHbjYNVc_1WgI5suklDR8AaKP3XEOwN5cTYknF1A/s400/Fluelapass-curba-dreapta.jpg)
Spre deosebire de trecătorile care aveau să urmeze, Fluela era chiar pustie dar noi nu ştiam asta şi nu cred că ne-am bucurat îndeajuns.
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEjJm8oQr8qig2DkH1o7F0VfAzwHvIxdbskZ9Se5QBTPQOzwegPWu7Tw0f7ogyPYgrWMCGp5aNr-1INWvLCWWBFGfYNsWLIrfRUgcmKmOBZK8d_6IafCSr0w1LEPm_lPE7P7gbCS7g/s400/Fluelapass-curba-stanga.jpg)
Totuşi mare mare grijă dacă mergeţi pe acolo. Motocicliştii sunt la tot pasul. De la cei americani pe choppere sau pe nişte hardughii cât o maşină mică la Rossi-care-ia-curba-cu-genunchiul-jos (ce-i drept rari, majoritatea merg f corect şi încet). Acolo sunt mari şanse ca după curbă să fie un motociclist.
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEg2E0G1DRr7-iSBZwzskcp8QZaKw_gBpOzweYkiZirQEsydXenrDTJkPdgG1a18bXToJSalEyST3J7qtBT9Xbv9xtI-vgbgAMcDK-lSvPVvPrUvH0mnkKqncf-2f8LK1ZhJcIR2rA/s400/Fluelapass-motocicleta.jpg)
Ajungem sus la lac, tocmai când norii organizau o petrecere interesantă.
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEjzKL8UBTQU42Wo7MJADKSlaSFLEuLwevQBB7wYUHNEn0LpWPackLoNyB7Rv7Zmvr35Nf5x4TuC3NwCaZGMrVbo-lDn1ZCet8lUHEbVSoOf_h1_59iwFM09iXSKDXVHb4qZSdaE4A/s400/Fluelapass-nebunie-de-nori.jpg)
Acolo parcarea era jumătate plină cu biciclete ale căror proprietari de odihneau pe malul lacului după un urcuş de aproape 800 de metri în 12 kilometri.
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEiLzFREq7YitPYFt2b2Lf8svMk-erWWlgj5QoyLbpLimrV_YpEs09nUZh4CG006KqYrVwyRAFoWoqXj2UaYF8dPCcV0A1jP800YzAZR9CJ6c5ZNSrMCvxLhGjxWcvFo943ZqP921Q/s400/Fluelapass-la-lac.jpg)
Se vede şi hotelul care am senzaţia că e un pic mai jos decât cel mai înalt punct al trecătorii. Totuşi acolo se află indicatorul.
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEgD3LygO-K7-BEi8lcoEceFHoiuYS9z9AijIoZ4CanYbzEOn1uWyun9ZALsrS8YTBDdYYKeT0rbft6DI25k_DVEWv-s7gASEBjQw_Y6EeDZWZHFncHI9Dt8ppOEnHP61BgRlHHebA/s400/Fluelapass-cabana-pe-mal.jpg)
Un altfel de hotel, personal şi mişcător. Avem să vedem mult mai multe în restul zilei.
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEilQZ-zjtLfU9Nh5nNzyfhoG1o-Q29WTf8zUinYj0uFbXHsvA5Dq4o5yf2OsMg8Ur6lGaukM-TQHRpONsGXDlWDD8KLZ9sFsWPyN6hStdRxPhH39O8VkNhZ0w6vzG1vghqeusEH2w/s400/Fluelapass-caravan.jpg)
Ce m-a frapat la bicicliştii sus menţionaţi e că nu erau toţi tineri. Jur că unii dintre ei erau trecuţi bine de 60-70 de ani şi nu se puteau mişca ok pe picioarele lor însă nu aveau nici o problemă în a urca trecătoarea pe bicicletă. În imagine, unul dintre ei lângă stâlpul martor de altitudine.
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEgZQVaswFMDBlhfOooG2lyxMYDjl0Mox2uMK7PNbKrmdAwhYL4Q5M_nP7D7y5HmRkLc2Syl0hGSMAO8MpQwQftgN8EBMEj9_CrrOdtsr0lto041tQa98NzGGm2aBLa7201BNbMzlw/s400/Fluelapass-2383m.jpg)
Asta ca să nu mai spun că unii nu urcau doar cu bicicleta ci şi cu bagaje.
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEiagXJyBlu4RDxI0UWkWyhDtRqb8lw0DcGgc5Pm3C2K0AulMsav5SoAAUMq6J5VZVJLVQJIwLVX3hyL-9zxgY4e7MbbpaSSm2Xt-wutPuIwyEjVIQciK8m7ipDNXw8H8Fpn6Iiu0g/s400/Fluelapass-bicicleta.jpg)
Lângă Hotel Fluela, diligenţa cu 6 cai (frumoşi, de ce să zic altfel) care distra turiştii. Din ce am citit, porneşte din Davos de lângă gară cu 10 oameni şi în 4 ore ajunge sus.
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEjoHM1zsC9j61TciKkVJyGfv37KAnt2544g8nJenkjvOWDU8hdh12NqLDR-URpB6wKD2izE_UX6JZNZdIFJVpHyvoV5dynoHnawlDVGc2xvA6KmvmHzyW1fpNwR9dmWKqDhcfjsrw/s400/Fluelapass-diligenta-la-hotel-fluela-hospiz.jpg)
Mbun, cum ziceam, nu aveam timp destul ca să zăbovim aşa că am continuat. Din nou, drum aproape pustiu şi un peisaj fantastic.
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEhiGGZP0eulloPDAQCSkAFDXzrItksbZn0MEmqP4CGmM9A9MjUa-UZHRdBaIaqmG1Zd8nppARQpn2cBuQrZEvbObXAU3gQzn2v7EQ-9PJ61Bd4qerfjfiT164Z4VW9SvglzKrf66A/s400/Fluelapass-al-doilea-lac.jpg)
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEhcTWbVd1Oa8i81NzEZRMe63SqImCiEqFCna-BC_y7W00Pc02RsVjtyUqo31_7J2x2hpgki73Nm-twyHvHsUUB6ds9kN0TdJVDus2fD9rw1yafnc4eUChQ9I0-2wFhFNB1lIha8PQ/s400/Fluelapass-asfalt-dubios.jpg)
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEjVLoP1pMo1rePHXDB6gzYE52qM79e_xkwn8xf87jqJeX3lEqA62iTwzdI4vbpre6Zc-POmGcLOuU4O6l0m85bSPhcvb18J7XnR4iGoGMhghNHUo_5K4dYkC0flJiOBTe3uwMioHA/s400/Fluelapass-coborare.jpg)
Pe coborâre sunt şi câteva ace de păr dar puţine, aşa pentru aromă.
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEiBmkdMXVgtyEX0qtpeMe4L3YKMq5paxV-mi6ZnJz2wPyGmJg53fWRYHLGc2ml0JnBUB2ijLejVocM7v_lAiA3BdzzlpB0MKXMS4XLwrroSxmMuzDUHPBOJISnGN7gWDMqJxF_N8Q/s400/Fluelapass-ac-de-par.jpg)
Mai oprim la un punct de belvedere asupra unei văi (unde e şi o stână)...
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEhEnqFkeHOBFd8ZmzVpCTXUgzFZpzn7A4LIAWyxsYRTPx-2fLzTnXc0pdRVI_hiUjxZrtjzQIRKgXxzkzP6RjEedGVgVOcxm7Sh69tpVGXiNN7nAzLov4sXcWjqpjCyaq69TUCUVw/s400/Fluelapass-vale.jpg)
...şi apoi ne continuăm drumul, de data asta prin pădure, spre Susch – prima localitate după Davos.
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEh93VBjij2UiELe3yDhzxPCzhMgSk1eQSgRUIY5oMnv3EBNwqqg4kFy9Ic6DXtuWSRz-j19TUunirygviI86cL-8KQG2T5VANt8YwFM9kl3I0KgxDhn9p5DgOayfCOmr7sn7ZsH_g/s400/Fluelapass-final.jpg)
Întrerup aici pentru că urmează altă trecătoare, cu povestea ei separată.
1 comment:
frumos... mai ales ca era pustiu + bonus: civilizatie.
super-tare :)
Post a Comment