05 March 2008

Onoare şi Patrie

Umanişti şi nu numai, feriţi-vă! Urmează o însemnare cu iz tehnico-belicos şi anume o trecere în revistă a flotei militare româneşti. Asta pentru că am avut ocazia să văd mare parte din ea ancorată în lacul Mangalia la întoarcerea din Vama Veche. Cine e curios, să citească mai departe. La sfârşit este şi o mică surpriză.

Trebuie să recunosc că înainte de asta nu ştiam mare lucru despre acest subiect. Ştiam doar că există o navă amiral – Mărăşeşti şi că am cumparat la suprapreţ de la englezi două fregate, HMS London şi HMS Coventry. Acestea sunt nave relativ moderne construite la jumătatea anilor 80 şi sunt ceea ce se poate numi „toată floarea cea vestită” a flotei. Redenumite „Regele Ferdinand” şi „Regina Maria”, aceste două nave sunt în serviciu activ. Pentru restul a trebuit să mă documentez pornind de la numerele de înregistrare.

În timp ce navele cele mai mari sunt ori pe la Constanţa, ori patrulând prin Mediterana, aproape tot restul flotei e la Mangalia pe lacul mai sus menţionat şi poate fi admirat de pe podul care îl traversează.

Acestea sunt după cum urmează: Vice-Amiral Ioan Murgescu(271) - una din cele două nave (cealaltă e Vice-Amiral Constantin Balescu – 274) construite pentru operaţiuni de minare/deminare. Design românesc, construite în 1980 şi 1981 la o atuncătură de băţ, în şantierul naval Mangalia.
Urmează vedetele putărtoare de rachete şi vedetele torpiloare.
De nava albă nu vă povestesc încă nimic, e surpriza de la sfârşit. Alături de ea sunt 3 (din 6 existente) vedete purtătoare de rachete din clasa Osa I – de producţie rusească, au fost construite prin anii 60 la Rybinsk şi la noi au primit nume de păsări răpitoare cum ar fi Şoimul, Vulturul, Acvila, Eretele etc. În imagine se poate identifica doar Şoimul – 194. Celelalte 3 (din 12) sunt vedete torpiloare din clasa Năluca (sau, conform NATO, clasa Epitrop), în esenţă vedete de clasă Osa I (care apropo, înseamnă viespe în rusă) contruite la noi, cu tuburi de torpile în loc de lansatoare de rachete. Acestea au fost botezate cu nume mai arhaice cum ar fi Năluca, Smeul sau Viforul. În imagine se poate identifica doar Vârtejul – 206.

Pe partea cealaltă a podului, spre oraş, sunt cele trei corvete purtătoare de rachete construite tot de ruşi, tot la Rybinsk.
Fac parte din clasa Molniya (fulger, în rusă) sau după denumirea NATO - clasa Tarantul; au fost construite la începutul anilor 90 şi sunt succesoarele celor din clasa Osa I. La noi au primit numele de Zborul, Pescăruşul şi Lăstunul (de la stânga la dreapta în imagine).

Aşa, am ajuns la băieţii mai mari, şi anume la fregatele uşoare din clasele Tetal I şi II.
Cele patru din stanga sunt clasa Tetal I, design românesc, şi ele construite la Mangalia prin anii 80. De la stanga la dreapta, vedem pe Vice-Amiral Vasile Scodrea – 261, Vice-Amiral Vasile Urseanu – 262 şi Amiral Petre Barbuneanu - 260 sau Vice-Amiral Eugeniu Rosca – 263 (ultimele două nu au semne distinctive). Ultima navă din dreapta, deşi e vopsită la fel, e mai nouă. E una din cele două nave din clasa Tetal II, Contra-Amiral Eustatiu Sebastian – 264. Nava soră, Contra-Amiral Horia Macelariu – 265 este şi ea pe partea cealaltă lângă Zborul, numai că nu apare în imagine. Aceasta e şi cea mai nouă navă construită la noi, fiind dată în folosinţă în 1996.

Mai rămâne de explicat ce e cu nava albă, surpriza. De când am văzut-o mi-a atras atenţia pentru că are o formă diferită de celelalte, care îi trădează un pic vârsta.
Nava este canoniera „Lt-comandor Eugen Stihi” şi are aproape 100 de ani. A fost construită în 1916 la Lorient în Franţa sub numele de Friponne (Poznaşa în romaneşte). Deşi era depăşită din perioada interbelică, cumva a reuşit să treacă prin două războaie mondiale, a fost „împrumutată” de ruşi, a fost folosită ca dragă de mine, ca navă de instrucţie şi ca navă de cercetări hidrografice în ultimii ani. A fost refăcută de mai multe ori, aşa că suprastructura nu mai păstrează forma originală. E un fel de topor al lui Lincoln, dacă aţi mai întâlnit paradoxul. Carena pastrează totuşi forma originală cu pupa rotunjită.

La vârsta venerabilă pe care o are, Stihi e una din cele mai vechi nave militare încă funcţionale din lume. Cele mai vechi decât ea se pot număra pe degete. În momentul de faţă cred că s-a renunţat la ideea de a o tăia pentru a recupera fierul vechi, idee apărută prin 2004, şi e pe cale de a deveni navă muzeu.

Cam asta e flota Forţelor Navale. Următoarea însemnare se întoarce la week-end-ul pentrecut la mare de 1 martie aşa că pot să zic: Va urma...

47 comments:

Pascu said...

Salut! Am si eu ceva de "comentat" la Onoare si Patrie!
Ce ai scris tu referitor la vedetele purtatoare de rachete clasa Osa 1, vedetele torpiloare, puitorul de mine 271 si Eugen Stihi...trebuie sa iti spun ca acela e parcull "rece" acele nave nu mai sunt functionale :) iar din acele fregate cum le zici tu din clasa Tetal 1 functioneaza doar 2..te las sa ghicesti care.
Asa ca "flota " de la Mangalia cum o numesti tu numara navele pe degete!
As putea sa iti spun cate ceva si despre "flota" de la Constanta dar astept sa vad ce scrii tu despre ea !

Andrei C. said...

Pai nici nu-mi imaginam ca sunt active la starea in care erau. Insa nu stiu sa mai existe altele in afara celor mentionate (cele doua englezesti, Marasestiul si inca vreo 2-3 nave auxiliare) deci cam asta e flota :).

Anonymous said...

navele sunt functinale in orice moment, sunt in conservare.

Anonymous said...

Tu vorbesti "documentat" de Parcul Rece cea ce inseamna cimitir de nave su nave declasate sau nave stricate
1. Nu ai voie sa fotografiezi obiective militare , cerceteaza subiectul si vezi ce pedeapsa primesti
2.Daca nu ai voie sa fotografiezi obiective militare asta nu inseamna ca vei vedea obiective militare cand te intorci tu mahmur din Vama Veche
3.Sa ai putea sa pui si tu cateva poze cu Proteus ,Tenac ,Poseidon ca si ele sunt tot din marina militara romana , poate ca esti nedrept ai facut poze cu toata flota se pare ca te pricepi sven2029@yahoo.com

Andrei C said...

Nu inteleg complet ce doresti si nici tonul.

Val61 said...

Hmm,am revazut PM-271 locul unde mi-am petrecut 2 ani intre 81-83.
La vremea aia mai erau niste nave de vanatoare,niste dragoare de rada si de baza,cu alea ce s-o fi intamplat ???
A facut vreunul dintre voi armata acolo ?

Andrei C. said...

Din pacate nu, eu n-am varsta necesara. :)

Cezar I. David said...

Da am fost ambarcat pe DB 16 in 1989, am avut ocazia sa navighez cam cu toate aceste nave. La vremea aceea navele tineau ancora in Constanta. Amintiri...

tudor_petrosani said...

Am vazut poza cu VPR-194...Mi-a rascolit amintiri...am fost cadru militar pe el,iar tunurile de tip AK-230, le-am montat in 1997,de pe VPR-196, pe VPR-194. Amintiri frumoase....Eh....TUDOR.

tudor_petrosani said...

Daca mai sunt fosti colegi,tunari,sau alte specialitati,care au activat la UM2104,unde erau aceste nave, adresa mea de e-mail este : tudor_petrosani@yahoo.com .

Radu said...

Noroc Tudor(Şerbănică,tu esti?).Sunt Radu Ion,promotie 1983 si cred ca am fost impreuna la VPR-uri!Tu esti singurul de pe aceasta adresa care stii cu ce s-au "mancat" VPR-urile!
Radu

Anonymous said...

La mangalia e jale!Navele sunt proaste(vechi,uzate etc.).
iar angajatii sunt si ei foarte nepregatiti,mincinosi,isi bat joc de noii veniti in sistem(e ca la scoala in clasa a 9)-se poarta cu ei ca si cum ar fi boboci. Sper sa se ia masuri cat de curand.Sa se faca cat mai multe controale atat navelor ,dar si angajatiilor.daca se poate niste camere de filmat pe nave sa vedeti ce se intampla acolo.


Semnat:Antonio din Braila

profesoru" said...

SALUTARE.Cu MANDRIE,TRISTATE si MANIE am citit articolul.Si eu am facut parte din cei care "Au Servit Patria" intre 1983-1985 pe Vedeta Torpiloare Mare 203 din Mangalia,ca Radio Telegrafist clasa IIa.Deocamdata ma opresc aici cu povestirea.Daca credeti ca mai citeste cineva aici,poate mai depanam amintiri din acea perioada care pt Mine a insemnat Enorm ca formare a ceea ce sunt acum.VANT din PUPA si sunet de siflee la coborarea Drapelului.

Anonymous said...

Salut,eu am fost pe 195, ca timonier semalizator la inceput , apoi la UL 2, intre ani 1981 ai 1983. ady_pitesti@yahoo.com

raduion481961@yahoo.com said...

Salut,sunt Radu şi vreau sa va aduc la cunostinta ca parcul rece nu se mai afla acolo ! Cu exceptia V.P.R.-urilor si V.T.-urilor cu 4 tuburi, care sunt undeva langa N.P.R.-uri. Pentru cei ce cunosc zona, ele se afla pe locul fostei U.M.02104. As dori ca cei care cunosc soarta celorlalte nave , sa posteze ceva ! Multumesc !

Pascu Romeo said...

Sa traiti domnilor maistri Tudor si Radu! Am facut amata ca radiotelegrafist pe 199 iar dumneavoastra erati pe 196 respectiv 195 din cte imi aduc eu aminte. Asta se intampla 1995-1996. Tot respectul pentru fostii vpr-isti. 195, 196, 197 a fost taiata in Santierul Mangalia sectorul;1 in 2000. Saptamana trecuta194 a fost remorcata si ea spre santier. Urmeaza 198 si 199. In 2004 au fost pensionate. In anul acela 198 a plecat pe motoarele ei spre parc. In 2002 VPR 198 inca ridica motoarele la 2000 de turatii.
Dupa ce am terminat armata am preferat sa ma angajez in aceeasi unitate apoi am facut scoala de maistri s m-am intors la aceleasi nave.
Cat despre noile generatii sau promotii la care comenteazacineva aic ....ma baieti si fete totusi care este si comportamentul majoritaii voastre? Care este atitudinea majoritatii voastre indifernt c suntetibaieti sau fete? De ce nu plecati fratilor in marina americana, germana sau engleza? V-ati intoarce plangand inapoi daca ativedea cum e acolo, ce se intampla cativa ani buni cu promotiile si cum se comporta cei maivechi cu ei. Si asta o spun pt ca am avut destule "plimbari" si ocazii de a ma intalni cu marinari din alte marine!
Inca odata CINSTE VPR-istilor !!!

raduion481961@yahoo.com said...

Salut din nou,sunt tot Radu,mulţumesc pentru informaţii.Sunt cam trist.O dată cu V.P.R.-urile dispare şi o parte din tinereţea mea.In ce ma priveşte pe mine,am fost pe V.P.R.196 şi 197,dar am plecat la Dunăre în 1991.

Pascu Romeo said...

Cu tot respectul domnule Radu! Scuze pt confuzie , am intalnit un domn maistru pe nume Radu la vpr-uri! Intr-un viitor ( sper apropiat ) am sa va fac o surpriza; am vazut adresa dvs de mil si am sa va trimit ceva acolo! Daa sunteti de acord bineinteles mai tinem legatura.

raduion481961@yahoo.com said...

Salut din nou,tot Radu sunt.Nici o problema pentru confuzia facuta.Nu ma supar.Astept surpriza!

Anonymous said...

Salutare Radule si Pascu ! Pascule,adresa mea de e-mail,este la Radu....Roaga-l sa ti-o dea si tie...Radule,sunt Tudor....Stii cine !

Marius M said...

Ca sa nu va mai certati ca stiti voi ,faceti voi etc.,va spun doar atat....fac serviciu pe 271 din din mai 2005.....nava nu mai e functionala....sa o luam cu inceputul...puitorul de mine 271 se afla andocat langa dana de unde se imbarcau torpile in trecut...langa puitor erau 3 salupe trident(trident 1,2,3,),salupele trident ale dragorului maritim 29 de la Ct...din cauza gerului naprasnic si a tablei ruginite in stare destul de avansata salupa trident 1(puiul 1 cum ii mai spuneam noi) s-a scufundat in iarna lui 2010. nu a fost scos nici pana acum....ceilalti 2 au fost dusi in santierul militar ptr taiere("puii")...puitorul in maxim 6 luni isi va vedea sfarsitul tot acolo...VPR-urile(vedeta purtatoare de rachete) si VTM-urile(vedeta torpiloare mare) au fost mutate langa o dana situata pe partea cealalta a podului,peste mal de santierul DMH Mangalia...2 sau 3 au fost deja taiate....stihi e in santier,va fi 'reconditionat' nu se stie cand,unii spun in nava scoala altii spun ca ptr muzeu.iar corvetele 261,262 au fost luate de acolo si duse in santietul militar ,tot ptr taiere...a ramas nava conservata VTM 209.263,264,265 inca sunt in functiune,260 e in mentenanta.cam atat dp malul despre care ati discutat voi....si credeti l pe pascu ca baiatu chiar stie ce-i pe acolo...sanatate la toti...

MariusM said...

Daca stie cineva sa ma ajute si pe mine....cu toate ca fac serviciu pe puitorul 271 nu stiu ce clasa este....stie careva?

Gabriel Gheorghiu said...

Pfff... M-au trecut fiorii, transpiratiile si ma napadira amintirile... Am Servit pe PMn271 si mai apoi pe DB14 (ds - cabina 4 ofiteri babord :D, avandu-i ca superiori pe lt.cdor ionescu dan si mm.pr.radu ion) intre 96 si 97 (Doamne cat am mai plans ca s-a micsorat armata). Pe bune. La vremea aceea erau la 02159 cpt.cdor Mancas (Jimmy) -comandant, cpt.cdor Tutea -sef de stat major, lt.cdor Iascenco -(?nu-mi amintesc functia), batranul si inteleptul cpt.cdor Faroga -comandant la 274, cpt. Cristea la db14. Mai era si db15 intre 14 si 274 insa nu-mi amintesc pe nimeni de-acolo. La 271 nu-mi amintesc numele comandantului insa mi-l amintesc pe Mihai Gheorghe, timonierul, care era un super-tip. Mi se rupe sufletul sa aflu ca 271 va muri (si-asa m-au trecut toate alea cand am vazut pozele). Ma apucasem in urma cu cativa ani sa mai caut din fostii colegi si/sau superiori dar fara rezultat. Cu Jimmy am mai povestit inca vreo 3-4 ani dar am plecat departe si s-au intrerupt legaturile. Ma bucur ca am gasit acest blog; si de aici altele. Va multumesc pentru informatii si fotografii.
Va doresc numai ganduri bune.
Gabriel Gheorghiu

Gabriel Gheorghiu said...

Mi-am amintit cine era comandant pe db15. Moraru Virgil

Anonymous said...

Celui care a semnat cu "Val61", a servit PM-271 anii 81-83 la fel ca mine. Am fost radiotelegrafist acesti 2 ani pe PM-271 si pe DB13 DB14. Cu cine am onoarea si isi mai aminteste de anii petrecuti impreuna, mi-ar face deosebita placere sa depanam amintirile. Am vazut pozele lui PM-271 si sunt cucerit de toate amintirile care le-am avut si pe care inca le port in inima. Va doresc tuturor multa sanatate si sper sa mai luam legatura pe aici.

Anonymous said...

Da,sunt caporal Barbulescu tu cine esti ?

Gabriel Gheorghiu said...
This comment has been removed by the author.
Anonymous said...

Va salut d-le Barbulescu, eu am fost caporal DUMITRU 81-83 PM271 radiotelegrafist clasa II-a am servit si DB13 si DB14 in schimb am fost si pe Escortor doar 3 saptamani. Echipajul de acolo nu al cunosc. Pe PM271 comandant nava era Haldan, iar Eremie Nicolae comandantul UM 02159, apoi contraamiral pana in anii 1987/1988. La UL4 eram , la UL2 Palita Stefan si Varga Emil. Eu cand eram in primul an , la UL4 era stramosul meu TATU MARIAN asa cred. Sunt Sunt 28 de ani de atunci si mergem spre alta varsta. Oricum, cine ma cunoaste imi va scrie caci si eu in mod sigur voi raspunde. Deosebit de mare placere imi face cand stiu ca mai existam in aceasta dimensie si nu am uitat deloc ca am mancat impreuna 2 ani ... la toti le doresc multa sanatate si astept raspunsul....

Anonymous said...

Dupa cum scrie D-nul Gabriel Gheorghiu, trebuie sa al cunosc si pe el , dar numele nu imi spune nimic deocamdata. Sorry....

Anonymous said...

Salut Dumitrule,trebui sa fii nepotul lui Eremie cel care pleca acasa la fiecare 2 saptamani si era tinut in brate de toata lumea.Asa se explica si trambalarea de la o nava la alta,sincer nu-mi amintesc sa te fi vazut pe puitor prea mult.Nu-ti mai port pica,vorba aia"cine poate oase roade"
Hmmm,ca maine se fac 30 de ani...

Anonymous said...

Va salut D-le Barbulescu.Perioada de instructie am facut-o ca fiecare de la UM02159 la Mangalia, apoi fiecare am plecat la nave.Eu la PM271 dupa care la 3 sapt am intrat la scoala de radiotelegrafisti si acolo am luat clasa III-a in apr. 1982 cam pe 15 apr. am venit din nou la nava.Apoi am stat pe PM271 pana in dec.Chestia cu plecarea la Sevastopol in August nu a tinut, a-ti plecat voi fara mine deoarece am fost transferat 3 sapt pe DB13 sau 14 ptr ca nu aveau radist.Cat timp am fost pe PM271 nu prea am vazut invoiri sau permisii deoarece Cpt Haldan era foarte sever cu tot echipajul (include si persoana mea).In iarna anului 1982-1983 am avut probleme mari cu degetele de la picioare si am scapat de o amputatie. Am fost la Bucuresti in Ianuarie 1983 si m-a operat.Luna februarie 1983 complect am avut concediu medical si umblam in baston.Asa am venit iarasi pe 1 martie 1983 la PM in baston si nu am mai fost in stare sa tin pasul cu voi la toate operatiunile.PM avea un echipaj bine pus la punct si sanatos din toate punctele de vedere.DB13 intors de la SNM nu mai avea radiotelegrafist si asa am cerut eu sa fiu acolo transferat.Sa nu uitam ca intre timp am mai fost odata la Mangalia ptr examenul clasa II-a si apoi am lucrat si la DS care era pe cheu (daca iti mai aduci aminte). Acolo lucram 4 ore pe zi si noapte faceam de garda impreuna cu Ticu Costel si Gusu Dumitru (daca ai mai tii minte).Lucrand la DS eram plecat aproape in fiecare zi la CMM in C-ta.Seara si noaptea erau carturile mele la DB-uri.De aceea anul lui 1983 ,m-ai vazut f putin la PM (corect).Eu m-am nascut in ardeal si acasa nu am fost decat de 3-4 ori(2 concedii normale, 1 concediu medical si o permisie). Intradevar la 2-3 sapt plecam weekendurile in C-ta (dar nu eram singurul).Incepand cu 1 August 1983 am plecat la munci la Ostrov si am stat pana in 15 oct.Cred ca numai pe 20-25 oct 1983 ne-am eliberat.Cam asta este in mare despre mine. Imi pare rau ca mi-ai purtat pica desi sa sti ca, cand m-am intors de la Ostrov am sarbatorit ultima zi cu echipajul de la DB13 si am venit si la PM cateva ore sa-mi revad colegii.Imi aduc aminte aproape de toate evenimentele cu amanuntul, dar daca doresti ne mai scriem si daca nu, iti respect dorinta.Eu iti doresc multa sanatate si "VANT din PUPA" cu stima si respect, Dumitru.

Anonymous said...

salut!am lucrat si eu pe 271 vreo 15 ani..maistru militar..imi pare rau pt 271..

MariusM said...

Care vreti poze cu nava trasa pe dreapta(de fapt,cand era trasa)da-ti-mi un mail si incerc sa va trimit! rick_marius@yahoo.com

Anonymous said...

Va salut pe toti din nou!!!
Gabriel Gheorghiu ... Cpt pe PM-271 era Haldan. Sper sa-ti mai aduci aminte. Va salut si numai bine , sanatate sa fie.

Gabriel Gheorghiu said...

Multam frumos Anonimusule :D
Salutare tuturor. Stie careva daca au fost "ucise" deja navele? Ceva poze cu 271 si cu celelalte nave de la 146 DgBz?

Anonymous said...

Va doresc la toti un craciun si un an nou fericit,multa sanatate si vant din PUPA!

PM-271 /1980-1983

Anonymous said...

salut de vtm207 e careva ?greii marinei militare romane intre 96 si 97?

Anonymous said...

salut de vtm207 e careva ?greii marinei militare romane intre 96 si 97?

Anonymous said...

Salutari tuturor Marinarilor,am facut armata 90-91 pe Pm 271,amintiri placute dar din pacate am aflat ca nava este la Mangalia,cred la casare,am fost radiotelegrafist clasa 3,la Constanta luam cam greu clasa 2 ori nu ma interesat sa zic ,la viitor,cine a mai fost in perioada 90-91 pe Pm 271 cu drag astept mesaj,Iulian,Athena,Grecia....o zi frumoasa din partea mea.

Anonymous said...

salut Gabriel,Faroga a fost ajutor pe Pm 271 in perioada 90-91 cand am facut eu armata ,iar Comandant de nava era Domnul Simionescu dar stiu ca trebuia sa iasa la pensie,de ce spun,era un om foarte de treaba si am tot respectul pentru acest om,cat despre Faroga,mai bine lasa,avea pe undeva o pila si de asta era cu nasul pe sus,eu am fost telegrafist 1 an 6 luni clasa 3,o zi buna tuturor,Iulian,Athena...astept mesaj ,poate mai sunt si alti ce au fost pe PM 271 in perioada 90-91

nicolae sandu said...

Salut.Am fost radio telegrafist pe DB16 in anii 1968-1970,doresc sa i-au contact cu colegi de pe dragorul de baza 16. Pot fi contactat pe email nicolaesandu48@yahoo.com

nicolae sandu said...
This comment has been removed by the author.
Val61 said...

Salut domnu' Sandu,aici este un fost marinar care a servit la aceeasi UM 2951(pe vremea mea) in 81-83.
Mai greu sa-ti gasesti fosti camarazi prin intermediul internetului deoarece lumea de varsta dumitale nu prea le are cu calculatoarele.Dar nu se stie niciodata.

lupu said...

salve ptr toti de pe pm 271
am fost rtg = observator clasa 1 grad caporal functie sergent
simionescu da om bun
dar faroga e nasol
cpt ul ciorobea s-a certat cu el
ptr mine
imi pare rau de 271
iar iuli daca esti tu acela tine minte ca erai cu mine si lipoveanul din braila
lupu si demitrof

lupu said...

ce viata cu simionescu
de la faroga am luat 2 cangi in cap ca de aveam parul mare

baciudibaciu said...

Au trecut multi ani si pentru mine de cand am plecat din Mangalia -1979-oct-10
DB 16 de la inceput pana la sfarsit in pl1/ul4.Greu-usor , a fost si nu mai este.
De ani buni nu mai stiu nimic de nici un coleg -si am fost destui ,stiti bine !
Porojnicu am fost si voi ramane !

Anonymous said...

Am citit azi mesajele postate aici - sint pentru mine extrem de interesante; se refera la momente traite real pe diverse vase militare romane.

Am ajuns aici prin "Onoare si Patrie" - deviza folosita in Marina Romana de multa vreme.

Pentru cei inetresati: exista de mai multa vreme o "arhiva virtuala" a Marinei Romane (militara si comerciala) aici:

romaniaforum.info

Toate aceste nave militare sint prezente acolo in detaliu; de asemenea si un articol despre "Onoare si Patrie" in marina romana / franceza.

M-as bucura daca ati posta acolo din experienta voastra; de asemenea puteti posta si eventuale imagini personale cu aceste vase.

Related Posts with Thumbnails