10 April 2013

Yankee Romeo

V-ați întrebat vreodată de ce avioanele românești au "numerele de înmatriculare" care încep cu YR? Dacă răspunsul este o altă întrebare de tipul "Avioanele au numere de înmatriculare?" închideți această pagină. Dacă răspunsul este nu, dați like și apoi închideți pagina. Dacă totuși răspunsul este da...


Da, avioanele au numere de înmatriculare. E vorba de combinația aia aparent ciudată de litere gen YR-BGG (Craiova - avionul retro al Tarom-ului, în cazul de față). Primele două litere reprezintă țara, restul sunt specifice fiecărui avion în parte. Recent am aflat și ce e cu literele pe care și le pictează unele linii aeriene deasupra cockpit-ului și pe ușile de la roata din față. Sunt ultimele două litere pentru că identifică intern în mod unic avionul, de exemplu Austrian nu va avea niciodată mai mult de 700 de avioane ca sa creeze o astfel de confuzie așa că dacă avionul se numește OE-LDB e de ajuns să-i spună DB pentru că oricum celelalte încep cu OE-L. Și apropo, OE-LDB are numele neoficial Bucharest :). Dar să vedem un pic de istorie...

După ce s-a schimbat secolul ante-trecut cu cel trecut, lucruri au început să zboare pe cer. Mai întâi experimental și apoi mai regulat. Utilitatea în Primul Război Mondial a fost disputabilă pentru că nu puteau să facă mai mult decât să meargă în recunoaștere și să strige "I-am găsit, sunt aicea după deal, veniți să le dați omorul", să arunce cu bombe cu mâna și să se pew pew pew între ei. Dar nu asta voiam să zic. Ideea e că fiind multe trebuia și o metodă să le spună pe nume, mai ales că începuseră să fie capabile să treacă granițe.

Aici intervine un detaliu interesant și anume faptul că avioanele erau și dotate cu o stație radio și s-a decis folosirea identificatoarelor pentru stații radio. Regulile spuneau că respectivul cod trebuie să conțină și o vocală iar Y e vocală în limba engleză. Uneori. Mă rog, nu intru în detalii.

Tăticii au pus de o reuniune (pentru a definitiva pentru toate țările) și anume International Radiotelegragh Convention de la Washington în 1927. Tăticii erau cei care zburau deja, cum ar fi Statele Unite și Marea Britanie și care și-au rezervat codurile pe care le foloseau de ceva timp: Statele Unite folosea deja N pentru avioanele sale din Marină (Navy, duuh). Marea Britanie a luat G (n-am idee de ce) și a alocat pentru coloniile sale coduri care încep cu V (pare-se de la Victoria). De asta avioanele înregistrate în Australia au azi VH- ca indicativ de țară. 

România a fost reprezentată la Conveție de către Regele Carol al II-lea ca primă acțiune întreprinsă după moartea lui Ferdinand. În aceeași perioadă el era cunoscut pentru apucăturile aventuroase și pentru relația scandaloasă cu Elena Lupescu. El a insistat ca România să primească indicativul YR se pare de la expresia pe atunci în vogă YOLO adică You Only Live Once. You Only Live Once Romania a vrut el să spună - și a trăit după acest dicton pentru că mai târziu, așa cum știm, a abdicat și și-a văzut de viață.

Adevărul este unul mult mai...trist. România nu a fost reprezentată așa cum nu au fost multe țări iar majoritatea codurilor au fost atribuite...după reguli arbitrare. Da, indicativele au fost date aproape la întâmplare și nu numai noi am pățit din astea. De exemplu Olanda are PH- (KLM au explicat la ei pe blog originea semi-arbitrară), Polonia are SP- (cineva la convenția aia ura Spania probabil), Belgia are OO- (ca un fel de ironie?). De ce nu s-a folosit regula "prima literă plus prima consoană și dacă e vreun conflict se ia urmatoarea consoană" ca la județele noastre, nu știu. Ce avea dacă ne dădeau nouă RM? Sau chiar RO. "Nu frate, luați de aici YR, ziceți merci că vă lăsăm să păstrați prima literă. Ce, și Venezuela comentează? Bine, și ea să ia YV. Toți care comentează primesc un Y în față!"

Și au comentat mulți. Suntem pe picior de egalitate cu Afghanistan (YA), El Salvador (YS), Venezuela (YV), Latvia (YL), Nicaragua (YN) și Vanuatu (YJ). Companie selectă, ce să zic. Probabil indică părerea generală la vremea respectivă.

Alte țări au fost mai norocoase sau au avut reprezentanți la convenție: Franța (F - Oh la la, la France), Austria (OE - de la Oesterreich în caz că nu e clar), Germania (D - Doiciland, Doiciland uber alles), Irlanda (EI - Eire) sau Japonia (JA). Restul...să zicem așa...la Convenția aia cred că s-a băut destul de mult: Argentina (LV), Brazilia (PP), Bulgaria (LZ), Danemarca (OY), Finlanda (OH) sau Portugalia (CR). Nu mai vorbesc de țări noi care au apărut pe cer mai târziu și au căpătat indicative de genul S9, 5N sau 4K.

Acum serios, dacă cineva știe să îmi spună de unde vin, aș fi foarte curios să aflu - însă toate indiciile găsite până acum indică fix această metodă cunoscută în Moldova sub numele de "la mega".  Am citit pe undeva că unul i-a întrebat pe cei de la Swiss pe contul de Twitter și i-au răspuns că nu e nici o logică (Elveția are HB - Helvetiae Bengoss?).

În speranța că a fost interesant...vă urez o miercuri plăcută. Numai azi nu-i joi.

No comments:

Related Posts with Thumbnails