16 September 2014

Peștera Măgura

După ce am plecat din Vidin spre Sofia, peisajul s-a schimbat destulde brusc de la Bărăgan la...Carpați - din lipsă de cultură generală, nu știu ce munți au ei acolo dar cert este că sunt cam găunoși și te lasă să-i vizitezi.
Magura cave

Deși era 15 august, peisajul era încă foarte verde. Noi alergam pe drumuri lăturalnice că pe acolo ne aveam afacerile - doar nu credeați că mergem direct la Sofia. Ca să fim sinceri, nici noi nu știam că o să ajungem în peșteră până la o trecere de nivel cu calea ferată unde trebuia să așteptăm să treacă trenul și un indicator la dreapta arăta Peștera Măgura, x kilometri - unde x era chiar rezonabil. Așa că...spre Peșteră!
Dar mai întâi să lăsăm trenul să treacă...pentru că ne-am întâlnit cu el chiar dacă am crezut că-l păcălim.
Indicatoarele sunt destul de ușor de urmărit, chiar dacă nu sunt foarte noi. Peștera Măgura pare să fie o atracție de ceva vreme, judecând și după restaurantul abandonat de la parcare.
Magura cave
De la parcare se urcă un pic până la intrarea în peșteră - unde e o mică terasă și un punct de încasare. Peștera în sine e într-o râpă dar pentru comoditatea turiștilor s-au amenajat trepte.
De fapt toată intrarea în peșteră e foarte abruptă și fără trepte ar fi fost complet incomod pentru turismul la scară largă. La intrare miroase puternic a amoniac, probabil de la guano - sunt mulți lilieci, mai ales în prima sală.
Prima sală e și cea mai mare -  cel puțin asta e impresia mea. La momentul când am văzut-o a trebuit să fug înapoi la mașină - o dată ca să iau DSLR-ul cu fisheye și doi, ca să iau haine mai groase pentru ca mi-am dat seama că nu e o peșteră mică (ar fi trebuit să studiez harta de la intrare, evident).
Magura cave
Prin sala mare se coboară și mai adânc...
...și apoi traseul se bifurcă. Noi am mers la întâmplare la dreapta și am nimerit - la stânga e dead-end.
De menționat că peștera a fost locuită de strămoșii noștri - nu-mi imaginez foarte bine cum era să cobori în peșteră fără lumină, doar cu o făclie. Dreacu, dai peste cine știe ce lighioană care și-a făcut culcuș acolo. Ca să citez din proful de geografie dintr-a 9-a, "și-o mai lua și ursu-n freză".
Magura cave
Și mai mult, prima parte a peșterii e foarte umedă - nu mi se pare deloc un adăpost primitor. Probabil că își amenajau cotloane mai ferite unde făceau focul...nu știu. Apropo, am avut ca parteneri pentru partida de speologie două familii din AG - nu argint ci Argeș. Evident, la vederea mormanului de monede lăsate de turiști într-un anume loc pentru noroc, am auzit replica "Frate, nu ești român dacă nu-i iei". Go Romania.
După sala mare, traseul devine întortocheat - o multitudine de suișuri și coborâșuri peste diferite obstacole. Amenajarea e ok - atenție că în imagini e mai multă lumină decât era în realitate. Iluminarea lasă un pic de dorit dar nu îți bagi singur degetele în ochi.
Mai sunt săli, ceva mai mici, dar interesante pentru că poți urmări traseul cu urcă și coboară. Ca să nu mai zic că sunt cotloane închise vizitării dar care e evident că se continuă în laterale - ca să vă faceți o idee, eu nici măcar n-am văzut The Descent dar am făcut greșeala să citesc plot-ul. Evident că mi-am adus aminte de el fix când mă uitam la o astfel de ramificație.
Magura cave
Peștera Măgura e cam săracă în stalactite și stalagmite - din păcate nu-s geolog să vă zic de ce. E posibil să fie de la rocă...
Am destul de multe imagini din peșteră dar cele mai multe sunt destul de neinteligibile chiar și pentru mine. Probabil cu trepied și răbdare s-ar putea face mult mai mult...
După vreo jumătate de oră de plimbare subterană am văzut lumina zilei - o parcare necunoscută cu un trenuleț din acela pentru persoane și un peisaj de asemenea necunoscut - un lac destul de mare. Tot din categoria "trebuia să fi privit harta", Peștera Măgura are ieșirea pe versantul opus față de intrare - ca să te întorci ai opțiunea să te întorci prin peșteră dar nu e chiar rapid. Ai putea să iei trenulețul dar probabil costă - n-am avut curiozitatea să întrebăm cât. Am scos GPS-ul și ne-am uitat unde suntem față de mașină și am decis că putem face plimbarea - sunt doar 1.5 kilometri.Un pic cam cald dar o să ne amintim cu plăcere de acele momente imediat cum începe toamna.

Ne-am urcat în mașină și am purces spre următoarea destinație - indiciul e mai jos. O chestie bună după această excursie și concediu este că aproape pot să citesc alfabetul chirilic - adica fără să silabisesc ca un preșcolar.